Unit
2
Tarikh
: 10.10.2012
Kelas
: 2H
Masa
:0830 - 0930
Mata
Pelajaran : Dunia Sains Dan Teknologi
Bilangan
Murid : 37 orang
Topik
: Sains Hayat / Haiwan
Objektif
: Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal
pasti cara haiwan membiak.
2.
Mengelas sekurang-kurangnya 3 haiwan dalam
kumpulan haiwan bertelur dan haiwan melahirkan anak.
Standard Kandungan : 2.3 Memahami tumbesaran haiwan
Standard Pembelajaran : 2.3.1 Mengenal pasti cara haiwan
membiak.
2.3.2
Mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat gambar-gambar
haiwan dalam bahan cetakan, televisyen atau internet.
Konsep : Teori Pembelajaran Objektivisme
Bahan : gambar-gambar haiwan, kad nama haiwan, kad manila,
lembaran kerja
EMK : Bahasa, TMK, Bersyukur dengan ciptaan Tuhan
Nilai Moral : Bekerjasama, berani mencuba
Kemahiran Saintifik : Memerhati, mengelas, berkomunikasi
Kemahiran Berfikir : Menyelesaikan masalah, menghubungkait
Penilaian P&P : Lembaran kerja
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
|
Memerhatikan gambar haiwan
|
1. Guru
menampalkan gambar kucing dan gambar ayam di papan hijau.
2. Guru
mengemukakan soalan.
i)
Apakah nama haiwan yang dipaparkan di papan
hijau?
3. Guru
memperkenalkan tajuk pengajaran hari ini.
|
1. Murid-murid
memerhati gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2. Murid-murid
menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
3.
Murid-murid menumpukan perhatian tentang
penjelasan guru.
|
ABM:
Gambar haiwan
Kad nama haiwan
KS:memerhati
|
Perkembangan Langkah 1
|
Menamakan haiwan mengikut cara pembiakan
|
1. Guru
menunjukkan gambar-gambar haiwan beranak dan bertelur satu persatu.
2. Guru
menyoal murid-murid apakah cara pembiakan bagi setiap gambar haiwan yang
ditunjukkan.
|
1. Murid-murid
mengenal pasti gambar-gambar haiwan mengikut cara pembiakan.
2. Murid-murid
menamakan haiwan beranak dan bertelur berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
|
ABM:
Gambar haiwan
Kad nama haiwan
KB:berkomunikasi
KS:memerhati
|
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Langkah 2
|
Aktiviti Kumpulan
|
1. Guru
memberi setiap kumpulan sekeping kad manila dan gambar-gambar haiwan.
2. Guru
meminta murid-murid mengelaskan haiwan mengikut cara pembiakan.
3. Guru
meminta ketua kumpulan menunjukkan hasil mereka di depan kelas.
4. Guru
menyemak secara lisan dan membuat pembetulan kepada jawapan murid-murid.
|
1. Ketua
kumpulan menampil ke depan untuk mendapatkan kad manila dan gambar-gambar
haiwan.
2. Murid-murid
menjalankan aktiviti mengelas haiwan mengikut cara pembiakan.
3. Ketua
kumpulan membawa hasil mereka dan menunjukkannya kepada rakan –rakan yang
lain dengan bantuan guru.
4. Murid-murid
menyebut nama haiwan-haiwan yang ditunjukkan oleh guru.
|
ABM:
Kad manila
Gambar-gambar haiwan
KB:berkomunikasi
KS:menyelesaikan masalah
|
Langkah 3
|
Lembaran Kerja
|
1. Guru
meminta ketua kumpulan menampil ke depan dan menerima kertas lembaran kerja.
2. Guru
menyuruh murid-murid menyiapkan lembaran kerja.
3. Guru
membantu murid- murid yang lemah menyiapkan lembaran kerja.
|
1. Ketua
kumpulan menampil ke depan dan menerima kertas lembaran kerja.
2. Murid-murid
berusaha untuk menyiapkan lembaran kerja.
3. Murid-murid
yang lemah menyiapkan lembaran kerja dengan bantuan guru.
|
ABM:
Lembaran kerja
KB:berkomunikasi
KS:menyelesaikan masalah
|
Penutup
|
Rumusan
|
Guru menjalankan sesi perbincangan dengan murid berkaitan
contoh-contoh haiwan yang melahirkan anak dan bertelur.
|
Murid-murid menyebutkan nama haiwan yang melahirkan anak dan haiwan
yang bertelur.
|
ABM:
Gambar-gambar haiwan
Kad nama haiwan
KB: berkomunikasi
|